اخبار
rip
کرونا پیشگیری از بیماری های غیر واگیر را از یادمان نبرد!!!

در روزهای اخیر و شیوع بیماری واگیردار و نوپدید کرونا بسیار مهم است که بیماری‌های غیرواگیر، مانند : آسم ،دیابت، فشار خون بالا، چربی خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین عوامل خطر همچون چاقی و اضافه وزن و کم تحرکی و ... را از یاد نبرده و بلکه میبایست در راستای هدف سازمان جهانی بهداشت؛ که کاهش 25 درصدی مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر تا سال  2025 میباشد کوشا باشیم.

اهمیت شیوه زندگی صحیح در پیشگیری و کنترل بیماری های شایع غیرواگیر:

 کلیه گروه های سنی می توانند تحت تاثیر ویروس کرونا قرار میگیرند اما سالمندان، مبتلایان به بیمارهای قلبی- عروقی، پرفشاری خون، دیابت، آسم و مشکلات تنفسی و کبدی، بیماران کلیوی، سرطان های تحت درمان و بیمارانی که به هر دلیلی کورتون مصرف می کنند و مبتلایان به نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا ویروس کووید 19 هستند. به همین دلیل لازم است توجه ویژه ای برای پیشگیری از ابتلابه این بیماری ها و کنترل بیماری ها در بیماران، در زمان ماندن در خانه که شیوه زندگی نسبت به گذشته دستخوش تغییراتی می شود مبذول شود. نگاهی به برخی تهدیدهای احتمالی سلامت در مدت زمان نامعین درخانه ماندن، ضرورت هوشیاری و برنامه ریزی برای پیروی از اصول صحیح شیوه زندگی را روشن می کند. اضافه وزن و چاقی یکی از عوارض احتمالی در خانه ماندن و بی تحرکی است. از طرف دیگر ابتلا به چاقی می تواند زمینه ساز بیماری های دیگر همچون دیابت و افزایش فشار خون گردد. رژیم غذایی مناسب در صورت همراهی با فعالیت بدنی منظم در منزل نقش بسیار مهمی در کاهش وزن افراد چاق، حفظ وزن متعادل و جلوگیری از بروز چاقی بر عهده دارد. بهم خوردن کنترل فشار خون، چربی و قند خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا، چربی خون بالا و یا دیابت و یا افرادی که زمینه این بیماریها را دارند نیز از تبعات بی تحرکی و تغذیه نامناسب می باشد. عدم تحرک کافی و ورزش نکردن، بهم خوردن خواب شبانه و بیدار ماندن طولانی مدت در طول شب، ریزه خواری و مصرف مکرر میان وعده های پرکالری همه و همه عوامل خطری هستند که می توانند زمینه ساز و یا تشدید کننده بیماری های نامبرده شوند. در خصوص دیابت، ورزش منظم در دراز مدت نه تنها باعث بهبود کنترل دیابت نوع 2 خواهد شد، بلکه حتی قادر است تا از بروز آن در افراد در معرض خطر نیز جلوگیری کند. ورزش با کم کردن مقاومت بدن به انسولین و افزایش اثر انسولین در بدن باعث کاهش قند خون می شود بنابراین نداشتن فعالیت بدنی در دوران خانه نشینی می تواند اثر منفی بر کنترل قند خون بیماران داشته باشد. همچنبن مطالعات زیادی نشان داده اند که ورزش منظم در کاهش چربی خون خصوصأ تری گلیسیرید بسیار موثر بوده و کلسترول خوب (HDL ) را نیز افزایش می دهد. با پیروی از رژیم غذایی حاوی میوه و سبزی فراوان و کنترل مصرف نمک و غذاهای شور و چرب، داشتن برنامه ورزشی و فعالیت بدنی منظم در خانه، بروز و شدت عوامل خطرزای بیماری های قلبی عروقی و پرفشاری خون و نیاز به افزایش دوز مصرفی داروهای ضد پرفشاری خون را کاهش داده و از مرگ زودرس جلوگیری می کند. کاهش وزن و پرهیز از مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکلی نیز به کاهش بیشتر فشار خون کمک می کنند. منظور از برنامه ورزشی منظم، حداقل پنج بار در هفته، هر بار حداقل سی دقیقه (مثل پیاده روی تند) و یا سه بار در هفته هر بار به مدت 2۰ دقیقه فعالیتهای هوازی می باشد. اضافه کردن فعالیت بدنی، حتی چندین بار در روز در فواصل کوتاه، به افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی کمک میکند تا کم کم وزنشان را کاهش دهند. بیماران مبتلا به فشار خون بالا، دیابت و چربی خون بالا، علاوه بر تداوم مصرف داروهای خود زیر نظر پزشک معالج، لازم است در دوران ماندن در خانه از رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم برای حفظ سلامت خود پیروی نمایند.

رعایت برخی نکات در این دوران الزامی است از جمله:

 بیماران از داشتن داروهای خود به مدت حداقل ۲ هفته در منزل مطمئن باشند و داروهای خود را بدون مشورت پزشک به خصوص در صورت ابتلا به آنفلوانزا یا عفونت تنفسی قطع نکنند. از تغییرات تنفسی خود آگاه باشند و در صورت هرگونه تغییرات در تنفس خود، به پزشک معالج اطلاع دهند. بیماران دیابتی، قند خون خود را به طور مرتب چک کرده و یادداشت کنند و هر روز خودشان را وزن کنند چون یکی از علائم افزایش قند خون از دست دادن وزن به طور ناخواسته می باشد در صورتی که علائم زیر را داشتند سریعا" به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند:

- احساس ناخوشی زیاد به نحوی که به طور عادی نمی توانند غذا بخورند.

- اسهال و استفراغ شدید.

-کاهش وزن ۲ کیلو یا بیشتر داشته باشید.

- قند خون از md m ۶۰/g /g L یا بیش از md m ۳۰۰ /g /g L باشد.4-تنفس مشکل

-احساس خواب آلودگی یا گیجی.

-در صورتی دارا بودن علایم قند خون بالا مثل خشکی دهان، بوی تنفس اسیدی یا عدم تعادل

توصیه های تغذیه ای به منظور افزایش ایمنی بدن در برابر ابتلا

 - به جای مکمل های ویتامینی از مواد غذایی طبیعی استفاده نمایید. مثلا مصرف یک عدد پرتقال موثرتر از قرص ویتامین ث است،

چون پرتقال علاوه بر ویتامین ث مجموعه ای از ریز مغذی ها وویتامین های دیگر مثل منیزیم، پتاسیم، اسید فولیک و ویتامین B6

را نیز دارا می باشد.

- از میوه ها و سبزیجات تازه مخصوص همان فصل که ویتامین ث بیشتری دارند از قبیل پرتقال، لیمو شیرین، نارنگی، کرفس، گوجه

فرنگی و ... استفاده کنید.

- مواد غذایی پروتئین دار مثل ماهی، مرغ، گوشت، تخم مرغ و حبوبات و ... را به مقدار کافی در رژیم غذایی خود بگنجانید.

  - اگر با وجود رعایت همه مسائل بهداشتی و تغذیه ای و ... به بیماری شبه آنفلوانزا مبتلا شدید:

- مایعات گرم مانند چای، سوپ رقیق، دم کرده های گیاهی بیشتر مصرف نمایید.

- بهتر است در تهیه سوپ از جوجه و ماهی و انواع سبزیجات خرد شده مثل هویج، کرفس، پیاز، قارچ، لیموترش استفاده کنید.

- در صورت بی اشتهایی، بهتر است مواد غذایی را در ۵ یا ۶ وعده مصرف نمایید.